Breadcrumb

Mauri Grossi isiknäitus „Suguvõsa 3“

11.08.2021

Alates kolmapäevast, 18.08.2021 on Toompea lossi kunstisaalis avatud Mauri Grossꞌi isiknäitus „SUGUVÕSA 3“. Näitus jääb avatuks 7. oktoobrini 2021.
 
Näitusel põimuvad Mauri Grossi viimaste aastate lopsakad võsa- ja lillemotiivid mono-kroomse minimalismisarjaga, tuues kontrastide kaudu esile maalide tehnilised ja sisulised varjundid. Tulemuseks on omalaadne kihiline traditsionalism ja uudistoode, mis seisneb peensusteni väljamaalitud pinna värviga ülevalamises. Nii toimides puudutab Gross enda sõnul teemana ka halastust, mida ta varasemas loomingus on omakorda interpreteerinud erinevates kontekstides – maalikunst kui töö, küsimus maalikunsti surmast, kivisse raiutud ennastohverdavad antiikkangelased.
 
Antiikaeg ja -kultuur on ka käesoleval näitusel olnud kaudseks inspiratsiooniallikaks – müüt kuningas Midasest, kellele Apollon karistuseks eeslikõrvad kasvatas ja kelle saladuse reetis tuule käes kohisev pilliroog, lisab ka Grossi hüpnootilistele võsavaadetele kihi, mis sosistab kõrva ja kutsub sügavustesse. Joontemassiivi efekt on samaaegselt kainestav ja joovastav, paneb kindlas rütmis kaasa õõtsuma, nii nagu ka ülaltpoolt õitsev ja altpoolt kõdunev võsa hõlmab endas samal ajal korda ja korratust, ilu ja inetust.
 
Hüpnotiseeriv mõju Grossi töödes seisneb maalide fragmentaalsuses ja detailide kaudu pildi sisse mineku tundes. Ka varem on kunstnik sarnast töömeetodit kasutanud oma nn kirsisaju-seerias, kus tihedat marjamateeriat lähemalt uurides kadus võime haarata tervikut ja tekkis marja neeldumise aisting. Ka Grossi võsa mõjub sarnaselt - see on nagu kevadine kulu, mitmeaastane ja -kihiline, kohati koltunud ja kuivanud, samas teisal roheliste rohulibledega pikitud.
 
Lõputult hargneva võsa kujund on aluseks ka „suguvõsa“ mõistele, millest omakorda on tuletatud näituse pealkiri ning mis osutab, et kujund täidab ka siin vähemalt osaliselt lahtikodeerimise funktsiooni. Ainus otsene viide loodusele ongi samaaegne õitsemine ja kõdunemine, kõik on muutumises, liikumises ja kasvamises – isegi jäikade juurtega suguvõsa. Teekonna võtab sümboolselt kokku töö „Leerililled“, mis viitab omakorda suguvõsaga seotud sündmuste puhul kingitavatele kimpudele.
 
Mauri Gross on alates aastast 2008 vabakutseline kunstnik, kes viljeleb õlimaali ja graafikat. 1988. aastal lõpetas Tartu Kunstikooli ja aastatel 1990–1992 õppis Tallinna Pedagoogikaülikoolis joonestamise ja kunstiõpetuse erialal. 1997 lõpetas Eesti Kunstiakadeemias maali eriala. Alates 2013. aastast on Gross Eesti Kunstnike Liidu liige ja alates aastast 2015 Eesti Maalikunstnike Liidu liige. Näitustel osaleb alates aastast 1991, sealhulgas viimasel viiel aastal osalenud enam kui 20 näitusel. Kasutab klassikalise maali tehnilisi meetodeid hajusalt kombineerituna abstraktse või kaasaegse maali käsitluse kaudu, kaotades piirid ajalises mõõtmes ning jättes ruumi filosoofilisele mõttelaadile teose vaatlemisel.
 
Näituseid Toompea lossi kunstisaalis vahendab Eesti Kunstnike Liit.
 
Lisainfo:
Toompea loss
Lossi plats 1a
15165 Tallinn
E–R 10.00–16.00
Back to top