Darja Popolitova "iTouch Store"

05.06.2019

Pop-up reklaam ilmub mu silme ees. Klõpsan sellele ja leian end visuaalses tootevalikus, mis on loodud minu eelmiste klikkide põhjal. Tundub, et vaatasin mõnda aega tagasi retsi kraami... Nende toodete sirvimine ‒ isegi neid ostmata ‒ toob mulle teatud naudingut, nagu oleksin kurioossuste kabinetis.

Mõte, et mu tähelepanu saab teksti lugemisest e-šoppingule nii kergesti ümber vahetada, tekitab minus pisut häbi. Ma mõtlen Adblocki paigaldamisele. Aga siis ma ei näe kõike seda eksootilist rumalust, mis tõuseb Interneti põhjast.

Kes ma olen ‒ kasutaja või looja? Ma luban endale, et muudan need pop-up reklaamid eheteks. Siiski on ebatõenäoline, et sellest tuleb välja midagi kriitilist, kuna olen selles sitas juba sügaval, aga mulle meeldib kuidas see lõhnab.

.

Näitus “iTouch Store” uurib puudutust kui digitaalse kultuuri osa: digitaalselt edastatavate ehtekujutiste taktiilsust, arvestades telefonile ja ekraanile suunatud liigset tähelepanu.

Publik saab teoseid näha ka nende representatsioonides ‒ videoreklaami vormis, kus autor püüab leida vastuseid järgmistele küsimustele: kas ehete digitaalsel representatsioonil võivad olla taktiilsed omadused? Kuidas mõjutab ehete digitaalne representatsioon taktiilsel tasandil reaalseid ehteid? Kuidas muudab digitaalse meedia kasutus ehte ja taktiilsuse omavahelist suhet?

Ehted ja objektid näitusel on mõeldud digitaalse ajastu võimalike probleemide lahendamiseks. Teoste nimed räägivad enda eest: „Hot Not Only Online Phone Case”, „Silicon Nail for Touching Screen”, „Digital Detox Brush” jne.

Näitus on stiliseeritud poeks ja see ei ole juhuslik. Meediakriitik Erkki Huhtamo toob paralleeli muuseumi ja poe vahel, mille traditsioon on seotud „taktiloklasmidega” ehk taktiilsete hoiakute, reeglite ja keeldudega avalikes ruumides. Kui varem oli kauplustes võimalik toote juurde pääseda müüja kaudu, siis näituseruumid ei luba külastajatel ehteid puudutada turvanõuete tõttu. Sellest, et ehete tajumine muuseumis on piiratud nägemismeelega, samal ajal kui ehte potentsiaalseks sihtpunktiks on keha, rääkis omakorda ehtekunsti ajaloolane Namita Gupta Wiggers.

Puutemeele asendamine nägemismeelega jätkub internetiajastul. Darja Popolitova märgib, et ta on saanud inspiratsiooni AliExpressi e-poe reklaamidest. „Toodete läbivaatamine ‒ isegi neid ostmata ‒ pakub mulle teatud naudingut. Lugedes meediateoreetiku Laura U. Marksi raamatut, inspireeris mind termin „taktiilne visuaalsus”. Ja siis tulin mõttele: suhtun tootepiltidesse teatud plastilisusega – silmad ei näe, vaid „puudutavad” neid pilte. Seetõttu otsustasin oma näitusega uurida ehtekujutiste puutetundlikke omadusi”, kommenteerib kunstnik.

.

Darja Popolitova on sündinud 1989. aastal Sillamäel, elab ja töötab Tallinnas ning on doktorant Eesti Kunstiakadeemias. Ta loob ehteid, kasutades uuenduslikke tehnoloogiaid ja segameediumeid. Viimasel ajal on Darja Popolitova osalenud näitustel Kunsti- ja disainimuuseumis New Yorgis (2019), galeriis Kunstnerforbundet Oslos (2018) ja kaasaegse ehtekunsti neljandal biennaalil METALLOphone Vilniuses (2018). Darja Popolitovat esindavad galeriid Marzee Nijmegenis, Beyond Antverpenis, Door Mariaheides. Tema tööd asuvad Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi kollektsioonis ja ka erakogudes. Darja Popolitova loomingut on tunnustatud 2018. aastal Kultuuriministeeriumi ja Adamson-Ericu stipendiumitega. Samuti on ta 2015. aastal pälvinud stipendiumi Noor Ehe.

.

Video: Ando Naulainen
https://www.instagram.com/ando.src/
Helikujundus: Andres Nõlvak
https://soundcloud.com/tt-an
Graafiline kujundus: Johanna Ruukholm
https://www.instagram.com/johannaruukholm/

Kunstnik tänab: 3DKoda OÜ, Anne Vetik, A-galerii, Adamson-Ericu muuseum, Anastassia Dratšova, Benjamin Lignel, Daniil Popov, Eesti Kunstiakadeemia doktorikool, Kadri Mälk, Keiu Krikmann, Kultuuriminiteerium, MakerLab Tallinn, Martina Gofman, Olesja Kulikova, Orbital Vox Stuudiod, Pire Sova, Raivo Kelomees, Sarah Elizabeth Johnston, Shapeways Inc., Varvara Guljajeva, Vladimir Ljadov

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.

Peenjoogivabrik Nudist pakub kohapeal Princessa vahuveini.

Näitust saab külastada 31. maist 1. juulini 2019.
Avamine toimub 7. juunil kl 18.00.


 
Lisainfo: 
A-galerii
Hobusepea 2, 10133 Tallinn
Tel : +372 64 64 101
info [at] agalerii.ee
E–R 10.00–18.00
L 11.00–16.00
P suletud
Tagasi üles