Breadcrumb

Aap Tepper, Birgit Püve ja Serge Ecke „See, mida ma vaatama tulin, oli juba kadunud”

14.10.2025

Fotokuu satelliit: Aap Tepper, Birgit Püve ja Serge Ecker Vabaduse galeriis

Reedel, 17. oktoobril kell 17.00 avatakse Vabaduse galeriis Tallinna Fotokuu 2025 satelliitprogrammi kuuluv grupinäitus „See, mida ma vaatama tulin, oli juba kadunud”. Näitusel osalevad kunstnikud on Aap Tepper, Birgit Püve ja Serge Ecker ning näituse kuraator on Fanny Wenquin.

Näituse pealkiri, mis on tuletatud Roy Scrantoni esseekogumikust „We’re Doomed. Now what? Essays on War and Climate Change“ (2018), toob mõtteisse teekonna, mille sihtpunkt on teadmata. Minevik, olevik ja tulevik paistavad aja ja mälestuste lakkamatus kulgemises üksteisega läbi põimuvat. Objektiivi kaudu nähtuna ilmuvad vaataja silme ette tõelised ja kujuteldavad maastikud, mida iga kunstnik on isemoodi kirjeldanud või elustanud valguse ja varjude, tolmu ja udu, pragude ja sõrmejälgede abil. Vahepealses ruumis võib aga tajuda mingit silmale tabamatut kohalolu. Eksponeeritud kunstiteosed, millest enamik on uued, kutsuvad vaatajaid mõtisklema selle üle, kuidas fotokunst jäädvustab kaduvaid hetki nii ilmutusena kui ka tõendusena nende kunagisest eksistentsist – nagu kirjutas Roland Barthes teoses „Camera Lucida“ (1980).

Näitus leidis esmakordselt aset Rüki galeriis, Viljandis (05.04–18.05.2025). See on teostunud tänu Eesti Kultuurkapitali ja Kultur | lx – Arts Council Luxembourg’i toetusele.

Näitus „See, mida ma vaatama tulin, oli juba kadunud” jääb Vabaduse galeriis avatuks kuni 12. novembrini 2025.

Aap Tepper (s. 1991, EE) tegeleb oma loomingulises praktikas peamiselt mälu, ruumi ja fotograafilise representatsiooni kokkupuudete uurimisega. Kasutades isiklikke, sotsiaalmeediast või arhiividest leitud kujutisi, saavad tema teosed oma vormi peamiselt kohaspetsiifiliste installatsioonide kaudu. Alates 2016. aastast töötab Rahvusarhiivi filmiarhiivis juhtivspetsialistina ning katsetab „kunstnik arhiivis“ positsiooniga, mille tulemusena valmivad kriitilised žestid, mis adresseerivad arhiveeritud kujutiste representatsiooni. Tepper on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia fotograafia osakonna magistriõppe (2016) ning on olnud Rundumi platvormi (2013-2018) üks asutajatest ja eestvedajatest.

Birgit Püve (b. 1978, EE) on visuaalkunstnik, kes on omandanud sotsiaalteaduste magistrikraadi Tartu Ülikoolis (2017). Oma loomingus keskendub Püve peamiselt mälu ja identiteedi uurimisele fotomeediumi, aga ka video, heli ja teksti abil. Tema märkimisväärsete projektide hulka kuuluvad seeria „Eesti dokumendid” (2014–käimasolev), millega autor on uurinud eestlaste identiteeti ja psühholoogiat, samas kui seerias „Varjuapaik” (2016) käsitleb ta Vao pagulaskeskuse elanike suhet uue ja võõra keskkonnaga. Tema töid on eksponeeritud isikunäitustel Eestis, Poolas, Venemaal, Saksamaal ja Suurbritannias ning avaldatud muuhulgas ka sellistes väljaannetes nagu The Guardian, The Washington Post ja The New York Times. Ta on pälvinud mitmeid preemiaid, sealhulgas Taylor Wessingi nimelise fotoportreede auhinna, ning Artproofi stipendiumi Foto Tallinn kunstimessil (2024).

Serge Ecker (b. 1982, LU) on Luksemburgis tegutsev kunstnik, kelle postdigitaalne looming ühendab digitaalse ja analoogfotograafia, et uurida mälu, haavatavust ning looduse ja tehnoloogia habrast dialoogi. Seeriaga „murmurare” naaseb Ecker oma esmase kunstivormi – fotograafia – juurde. Fotodelt peegeldub isiklikke kollektiivseid ärevusi, mis paljastavad tehnoloogilises täiuslikkuse taga peituva tühisuse ja elu mööduva olemuse. Taasmaterialiseeritud maastike kaudu kehastavad tema pildid nii puudumist kui ka kohalolekut, lepitades vaikse vastupanu ja mõtiskluse žesti abil mineviku ja oleviku. Eckeri loomingut on eksponeeritud rahvusvaheliselt, sealhulgas Luksemburgi paviljonis 15. Veneetsia arhitektuuribiennaalil, Liechtensteini kunstimuuseumis, Kunstraum Vienna galeriis, Ateena Technopolis’, Abbaye de Neumünsteris, Centre d’Art Dominique Langis ja Casino Luxembourgis.

Fanny Weinquin (b. 1985, LU) on kuraator, kelle praktika ühendab pärandi, kaasaegse kunsti ja ühiskondlikud küsimused. Brüsseli Vaba ülikoolis kunstiajaloolasena hariduse omandanud ta alustas oma karjääri Belgia Kuninglikus Kultuuripärandi Instituudis, enne kui laiendas oma tegevusala Luksemburgi linna muuseumide kogude haldajana alates 2011. aastast ja hiljuti Villa Vaubani abikuraatorina, lisaks oma vaba kuraatoritööle alates 2018. aastast. Tema näitused põimivad mälu, säilitamise ja meie areneva suhte elava maailmaga. Ta õpetab ka Mudam Akadeemias. Kasvanud üles Luksemburgis ja Belgias ning elanud kaks aastat Eestis, edendab ta kunstialast koostööd nende piirkondade vahel, nagu näha Tartu 2024 projekti osas „Looduse loor”.

Vabaduse galeriid toetavad: Eesti Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, AS Liviko.

Galerii tegevusi haldab Eesti Kunstnike Liit.

Lisainfo:
Vabaduse galerii
Tel: +372 5805 0009
E-post: vabaduse@eaa.ee
Vabaduse väljak 6
10146 Tallinn
E–R 11.00–18.00
L  11.00–17.00

Tagasi algusesse